Dobra praca hospicjum wymaga zaangażowania wielu ludzi, ale też świadomego, przychylnie nastawionego otoczenia. Wymaga wzajemnego zaufania, zrozumienia, więzi, a te powstają na drodze dobrej komunikacji. Jak tę komunikację prowadzić? Jak budować dobre relacje? Jak rozmawiać o tak dramatycznie trudnych sprawach? Jaką drogą podążać, aby pomagać, a nie szkodzić? To wyprawa wymagająca profesjonalnego przygotowania. We współczesnych realiach życia społecznego coraz mniej jest miejsca na improwizację, jeśli chcemy coś zrobić dobrze, dotrzeć do celu i nie zawieść tych, którzy nam w tej wyprawie zawierzyli. W takim momencie do gry musi wejść nauka!
Dobra komunikacja w służbie podopiecznych hospicjum
Żeby naprawdę dobrze działać na rzecz chorych dzieci, konieczne jest oparcie się na rzetelnej wiedzy. Wiedzy o mechanizmach rządzących komunikacją społeczną w obszarze opieki paliatywnej, o tym jak przebiega dyskurs społeczny, co jest zrozumiałe i jasne dla opinii publicznej, a co wymaga rozmowy i wyjaśnienia. Dlatego podjęliśmy wyzwanie w postaci projektu badawczego na temat stanu wiedzy, postrzegania problematyki, rozumienia kwestii hospicjów domowych i pomocy dzieciom nieuleczalnie chorym przez Polaków, a także rozmawiania o tym w mediach. Nie ma w Polsce aktualnych badań w tym zakresie. Taka „biała plama” stwarza istotne problemy dla osób i organizacji pracujących w obszarze komunikowania problematyki hospicjów dla dzieci, hospicjów perinatalnych, opieki nad rodzinami dzieci chorych itd. Ze względu na znikomą ilość materiału badawczego, analiz, opracowań na bazie wiedzy empirycznej, w komunikacji można opierać się jedynie na doświadczeniach z innych dziedzin, analizie pojedynczych przypadków oraz intuicji komunikatorów.
Partnerzy Konwoju Dobrej Wiedzy
Aby prowadzić ten proces profesjonalnie i skutecznie, w oparciu o rzetelną wiedzę, trzeba zainicjować proces analizy tej tematyki w różnych aspektach i perspektywach badawczych. To da zajmującym się opieką nad chorymi nieuleczalnie dziećmi, narzędzia oparte na wiedzy i zwiększy tym samym skuteczność ich pracy. W obecnej chwili to wyprawa w nieznane, ale podjęliśmy ją! Do naszej ekspedycji przyłączyli się bezinteresownie Partnerzy – warszawskie firmy badawcze Newspoint Sp. z o.o. oraz SW Research Agencja Badań Rynku i Opinii. Będziemy prowadzić analizę treści w internecie, przeprowadzimy też badanie na reprezentatywnej próbie Polaków. Wspólnie zechcemy dowiedzieć się jak przebiega dyskurs na ten temat w mediach? Co Polacy wiedzą o idei hospicjów domowych? Jak rozumieją ten rodzaj opieki? Jaki mają do tego stosunek? A to dopiero początek! Projekt badawczy jest rozwojowy, a pytań znacznie więcej! Liczymy na bardzo interesujące wyniki…
dr Zbigniew Chmielewski
Szef projektu badawczego